مشاوره مالیاتی چیست؟

مشاوره مالیاتی چیست

مشاوره مالیاتی چیست و چه کسی مهارت‌ های لازم برای تبدیل‌شدن به مشاور مالیاتی را دارد؟ مشاور مالیاتی با استفاده از مهارت‌های خود چه وظایفی را دنبال می‌کند؟ این سؤالات برای افرادی که اداره نمودن کسب‌وکارها را برعهده دارند بسیار رایج است. بعضی از شرکت‌ها نیاز دارند که مشاور مالیاتی استخدام نمایند و برخی دیگر حتماً هر از چند گاهی به فکر دریافت مشاوره از یک وکیل مالیاتی می‌افتند. این مطلب پاسخ جامعی به سؤالات مربوط به “مشاور مالیاتی” است.

همچنین اگر در استان گیلان ساکن هستید و نیاز به مشاوره مالیاتی در رشت یا سایر شهر های استان گیلان را دارید مجموعه آریا محاسبان گیلان همراه شماست

مشاور مالیاتی کیست؟

مشاور مالیاتی را می‌توان شخصی مسلط بر انجام تمام امور حسابداری و مالی دانست که اشرافیت کاملی بر قوانین حقوقی و مسائل اقتصادی دارد. مدیریت حسابداری برای صاحبان مشاغل کار آسانی نیست. مشاور مالیاتی باید توانایی رسد و بررسی صحت فعالیت‌های مالی را داشته و همچنین در زمان مورد نیاز قادر به پاسخگویی سؤالات حقوقی و مالیاتی باشد. در نهایت وظیفه مشاور مالیاتی، برنامه‌ریزی مالی و ارائه پیشنهادهای اقتصادی برای افزایش درآمد و یا کاهش هزینه‌ها است.

خدمات حسابداری در رشت با آریا محاسبان گیلان حساب

چون درک مسائل مالیاتی و پاسخ به سؤال مشاوره مالیاتی چیست؟ کار آسانی نیست؛ مشاور مالیاتی باید توانایی ساده‌سازی مفاهیم را داشته و با فن بیان قوی مسائل را توضیح دهد.

وظایف مشاور مالیاتی چیست؟

پشتیبانی مالیاتی

در قدم اول مشاوران مالیاتی وظیفه توضیح قوانین مالیاتی و پیچیدگی‌های آن برای مدیران شرکت‌ها، شفاف‌سازی صورت‌های مالی شرکت برای مدیریت، ارائه روش‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سوددهی، بررسی قراردادهای مالی و شیوه دریافتی‌های شرکت، ارائه راه‌حل برای پرداخت مالیات کمتر، پیگیری روند بخشودگی‌های مالیاتی و… است.

دادرسی مالیاتی

دادرسی مالیاتی به معنی بررسی و پیگیری پرونده‌های مالی شرکت و اقدام برای حل اختلاف از طریق مذاکره و یا ارجاع و پیگیری آن از طریق مراجع قانونی است.

برای مثال پیگیری اختلافات مالیاتی نظیر اعتراض به مالیات بریده شده برای اظهارنامه مالیاتی پایان سال، پیگیری پرداختی قراردادها و… در حیطه وظایف دادرسی مالیاتی در سمت مشاور مالیاتی است.

مشاوره مالیاتی در رشت

البته باید به این نکته توجه داشت که وکیل مالیاتی نیز توانایی برعهده گرفتن بخش حقوقی و قضایی این فعالیت را دارد.

 دادرسی مالیاتی بین‌المللی

در صورتی که یک مجموعه فعالیت‌های بین‌المللی داشته باشد؛ وظیفه رسیدگی به این فعالیت‌ها و تعیین اهداف و پیشبرد استراتژی شرکت در مسیر درست، بر عهده مشاور مالیاتی است. بررسی پرداخت مالیات بین‌المللی و جلوگیری از ایجاد ممیزی و همچنین برنامه‌ریزی امور مالی و… در امور بین‌الملل نیز در این بخش قرار می‌گیرد.

مشاوره مالیاتی چیست؟

در پاسخ به سؤال مشاوره مالیاتی چیست؟ می‌توان بیان داشت: از معمول‌ترین روش‌ها برای پشتیبانی مالیاتی، ارائه مشاوره مالیاتی است. مشاوره مالیاتی می‌تواند در همه حوزه‌های مورد بحث بالا چه در زمینه پشتیبانی مالیاتی و چه در زمینه دادرسی مالیاتی به مدیران کسب‌وکار، ارائه شود.

مشاور مالیاتی باید چه توانایی‌ها و مهارت‌هایی را داشته باشد؟

بعد از مشخص‌شدن پاسخ سؤال مشاوره مالیاتی چیست؟ دانستن اینکه مهارت‌های لازم برای مشاور مالیاتی موفق چیست؟ به انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای سمت مشاور مالیاتی شرکت به مدیران مجموعه‌ها کمک می‌کند. همچنین اطلاع از این چیستی در کسب دانش و مهارت‌های لازم برای رسیدن به این سمت شغلی به علاقه‌مندان این حوزه سر نخ‌های خوبی می‌دهد.

مهارت‌های لازم برای مشاوران مالیاتی:

  • ذهن تحلیلگر جهت درک و تفسیر اطلاعات مختلف در هر شرایطی
  • انگیزه رویارویی با چالش‌ها در زمینه‌های گوناگون
  • تسلط به احساسات و توانایی حفظ آرامش در مذاکرات
  • توانایی تصمیم‌گیری در لحظه برای شرایط خاص و غیرمنتظره
  • توانایی یافتن راه‌حل مناسب برای پیشامدهای گوناگون
  • روابط‌عمومی بالا
  • تطبیق‌پذیری سریع
  • قابلیت ساده‌سازی مفاهیم و ارائه آن به روشی قابل‌فهم
  • بروز بودن و مطالعه روزانه در خصوص قوانین و مسائل جدید

مهارت‌های فوق تنها بخشی از مهارت‌های لازم برای کسب سمت مشاور مالیاتی است. لازم به ذکر است؛ تنها دارا بودن مهارت‌های فوق از شما مشاور مالیاتی نمی‌سازد و برای تبدیل‌شدن به یک مشاور مالیاتی باید، تجربه لازم در خصوص هر یک از این فعالیت‌ها را به دست آورید. همچنین باید ذکر کرد، تنها یک‌بار به دست آوردن مهارت‌های فوق کفایت نمی‌کند. یک مشاور مالیاتی خبره همیشه جهت به‌روزرسانی دانش خود در زمینه‌ کاری، تلاش می‌نماید؛ بنابراین لازم است مهارت‌ها را کسب نموده و به‌صورت عملی آن را بکار گیرید و دائم در حال بروز رسانی دانش خود باشید.

تفاوت مشاور مالیاتی با حسابدار

در صورتی که فهمیده باشید مشاوره مالیاتی چیست تفاوت حسابدار و مشاور مالیاتی را نیز می‌دانید. حسابدار در یک مجموعه وظایفی از قبیل محاسبه حقوق کارکنان، محاسبه سود و زیان شرکت، محاسبه هزینه‌های جاری و… را برعهده دارد.

فعالیت مشاور مالیاتی از وظایف ذکر شده برای حسابدار متفاوت است. مشاور مالیاتی بررسی می‌کند: درآمد شرکت در مسیر درستی هزینه شود، توسعه شرکت در برنامه‌ریزی‌های مالی را در دستور کار قرار می‌دهد، سلامت مالی مجموعه را تضمین کرده و هزینه‌های شرکت را با استفاده از تخفیف‌های مالیاتی کاهش می‌دهد. می‌توان گفت مشاور مالیاتی بر فعالیت‌های حسابدار مجموعه اشراف کامل دارد و از خروجی محاسبات حسابدار جهت تصمیم‌گیری‌ها در راستای پیشرفت اهداف سازمان استفاده می‌کند.

تحصیلات

تحصیلات حسابدار و مشاور مالیاتی هر دو در حوزه حسابداری و رشته‌های مربوط به آن است. حسابدار بیشتر روی نحوه استفاده از نرم‌افزارهایی حسابداری و تعیین و محاسبه موارد مربوط به آن تخصص پیدا می‌کند. در مقابل مشاور مالیاتی تلاش بیشتری روی تسلط بر قوانین مالی و نحوه سرمایه‌گذاری جهت توسعه تمرکز می‌کند.

رویکرد به فعالیت کاری

زمانی که صحبت از وظایف کاری می‌شود تشابه‌های زیادی در فعالیت‌های مشاور مالیاتی و حسابدار دیده می‌شود. عمده‌ترین تفاوت فعالیت مشاور مالیاتی و حسابدار را می‌توان مدیریت مشاور مالیاتی بر شرایط مالی شرکت به نسبت حسابدار دانست. در صورت بروز هر گونه مشکل در رسیدن به اهداف حسابدار مالی خود را مقصر نمی‌داند ولیکن مشاور مالیاتی در این خصوص وظیفه دارد و احساس مسئولیت خواهد داشت.

نسجش وضعیت موجود و تعیین نقشه راه

همان‌طور که قبلاً ذکر شد وظایفی مانند تعیین سوابق مالی، محاسبه حقوق و مزایا، محاسبه مالیات و… بر عهده حسابدار شرکت است. بررسی خروجی فعالیت‌های حسابدار و تعیین صحت آن را می‌توان از وظایف مشاور مالیاتی دانست. مشاوران مالیاتی با بررسی خروجی کار حسابدار تعیین می‌کنند، شرکت در راستای اهداف از پیش تعریف شده قدم برمی‌دارد یا خیر؟ آن‌ها همچنین در صورت بروز مشکل اقدام به رفع و یا تغییر استراتژی می‌کنند.

دلایل استفاده از مشاور مالیاتی

برای استفاده از مشاور مالیاتی در هر مجموعه‌ای دلایل زیادی وجود دارد که همه‌ی آن‌ها حول محور حفظ سرمایه مالی شرکت و صرف آن در مسیر درست جهت پیشرفت و دستیابی سریع‌تر به اهداف تعیین شده می‌چرخد. در صورت عدم وجود مشاور مالیاتی، سرمایه شرکت صرف پرداخت مالیات‌های بی‌مورد، قدم گذاشتن در مسیر غلط و… خواهد شد.

انواع خدمات مشاوره مالیاتی

مشاور مالیاتی خدمات مهمی ارائه می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تعیین سازوکار صحیح تنظیم دفاتر قانونی به‌گونه‌ای که توسط ممیزین مالیاتی رد نشود، مشاوره قوانین مالیاتی در حوزه‌های مختلف مالی، استفاده از تخفیف‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی در جهت کم‌کردن هزینه‌ها، مشاوره تنظیم اسناد و مدارک مالی برای شرکت‌ها و… اشاره نمود.

جمع‌بندی

مهم‌ترین بخش هر سازمان یا شرکت قسمت مالی آن است. بروز مشکلات در این بخش باعث وارد شدن آسیب به سایر نقاط در مجموعه، خواهد شد؛ بنابراین استخدام فردی که بداند، مشاوره مالیاتی چیست؟ و در این زمینه تجربه کافی داشته باشد، بسیار بااهمیت است. مشاور مالیاتی در خصوص موارد قانونی شرکت نظیر مالیات، تکمیل اظهارنامه مالیاتی، پرکردن دفاتر مالی به شیوه‌ای که مورد تأیید ممیزین مالیاتی شود و… در امور مالی به شرکت‌ها خدمات می‌دهند. از دیگر فعالیت‌های مشاور مالیاتی می‌توان به تعیین اهداف شرکت و مشاوره به صاحبان مشاغل در خصوص پیشرفت مجموعه اشاره نمود.

بدیهی است انتخاب یک مشاور مالیاتی خوب نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مشاوران مالیاتی برای پیدا کردن صلاحیت این سمت شغلی باید دوره‌های آموزشی مرتبط جهت اطلاع از وظایف خود و اینکه مشاوره مالیاتی چیست؟ را بگذرانند و بعد از آن به کسب تجربه در خصوص این شغل بپردازند؛ بنابراین استخدام یک مشاور مالیاتی کم‌تجربه می‌تواند ضررهای مالی فراوانی به شرکت وارد کند. مشاوران مالیاتی باید بروز باشند و به‌ صورت مداوم در راه کسب مهارت‌های جدید و نو قدم بردارند.

اگر در انتخاب مشاور مالیاتی موارد فوق را مورد سنجش قرار دهید، فرد انتخاب شده باعث حفظ سرمایه فعلی شرکت و همچنین سرمایه‌گذاری آن در جهت رشد مجموعه خواهد شد.

1 دیدگاه دربارهٔ «مشاوره مالیاتی چیست؟»

  1. سمیرا عدالت پرور

    ممنون از مقاله بسیار بسیار خوبتون
    من تازه وارد شغل حسابداری شدم و میخوام در آینده حسابداری مالیاتی خیلی خوبی بشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن