آیا حسابداری در رشته انسانی است؟

در زمان­های گذشته حسابداری را فن تجربی می­دانستند که یادگیری آن به صورت استاد شاگردی بود و به تحصیلات آکادمیک نیازی نداشت. اما تفکر آنان کاملا اشتباه بود، چرا که در سال 1345 شرکت ملی نفت ایران آموزشگاه عالی حسابداری را تاسیس کرد، پس از آن هم این رشته در در دانشگاه تهران ارائه شد.

اما به هر حال علم حسابداری سیستمی منظم است که در این سیستم ثبت اطلاعات، عملیات جمع آوری و طبقه بندی آن­ها، خلاصه کردن، ارائه حساب­های حسابداری و گزارش­های مالی به اشکال مختلفی در سازمان ­هایی چون بانک صورت می­گیرد. با توجه به اهمیت علم حسابداری در دنیای مدرن امروزی، در این مطلب تصمیم داریم شما را با مسائل مربوط به علم حسابداری و اینکه آیا با رشته انسانی می­توان در زمینه حسابداری تحصیل کرد یا خیر بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید!

تاریخچه علم حسابداری

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید تمدن غنی مصر 4000 سال قبل از میلاد مسیح و تمدن چین 1600 سال قبل از میلاد مسیح با علم حسابداری آشنایی داشته­اند. اما این علم وسیع به صورت رسمی و در سال 1497 میلادی توسط دانشمندی ایتالیایی به نام لوکا پاچیولی به دنیا ارائه شد. او اولین کسی است که کتاب­های مربوط به حسابداری را تدوین  و سیستم حسابداری دو طرفه را به وجود آورد.

چنانچه در استان گیلان حضور دارید و نیاز به حسابدار برای مجموعه خود دارید میتوانید از خدمات حسابداری در رشت و یا مشاوره مالیاتی رشت مجموعه amghesab استفاده نمایید

لازم به ذکر است که پاچیولی با استفاده از کمک‌ های لئوناردو دواینچی موفق به ابداع علم حسابداری در دنیا گردید. به هر حال رشته حسابداری در پی انقالاب صنعتی پیشرفت­های بسیاری داشته و پس از آن در قرن هیجدهم میلادی با احداث کارخانه جات مختلف و تولیدات متنوع این علم به شکل فوق العاده­ای گسترش یافت.

بهتر است بدانید در تمدن ایران باستان هم حسابداری جایگاه ویژه‌ای داشته، اما به صورت رسمی همانطور که در بالا هم اشاره کردیم رشته حسابداری در سال 1336 ارائه شد.

حسابداری در رشت

اهمیت تحصیلات آکادمیک در علم حسابداری

در حال حاضر اگر فردی در زمینه حسابداری تحصیلات آکادمیک نداشته باشد نمی­توان آن را یک حسابدار دانست، در واقع باید گفت آن فرد بیشتر یک دفتر دار است تا حسابدار؛ چرا که گزارش­هایی ارائه شده توسط چنین افرادی با استاندارد­های جهانی مطابقت ندارند.

افرادی که تحصیلات دانشگاهی ندارند و تنها به صورت تجربی و از طریق روش­های قدیمی این علم را فرا گرفته­اند تفاوتی میان دارایی­های کوتاه مدت و بلند مدت نمی­بینند، همچنین این افراد از اینکه اطلاعات مربوط به معاملات ارزی را باید در دفاتر اسناد ثبت کنند­، اطلاعی ندارند.

به طور کلی باید گفت فردی که در دانشگاه در زمینه حسابداری تحصیل کرده می­تواند مدیری خوب برای یک شرکت یا سازمان باشد. آن فرد قادر است که ایده­هایی نوین به شرکت ارائه کرده و از چگونگی ارزیابی منابع و سرمایه گذاری­ها آگاه هستند.

در واقع باید گفت که حسابداری را می‌توان یک شغل خدماتی به حساب آورد و وظیفه آن هم فراهم کردن و جمع آوری اطلاعات است. اطلاعات جمع آوری شده توسط یک حسابداری در اختیار افراد دیگری قرار گرفته و تاثیر بسیار زیادی در تصمیم گیری­های اقتصادی دارد.

هدف از تحصیل در رشته حسابداری

همانطور که در بالا گفته شد رشته حسابداری نوعی شغل خدماتی است و نتایج کار یک حسابدار می­­تواند روی تصمیمات مربوط به اقتصاد یک شرکت تاثیر گذار باشد؛ از همین رو می­توان گفت مهم­ترن هدف رشته حسابداری آموزش به نیروی­های انسانی و پرورش نیرو­های متخصص برای طبقه بندی؛ جمع­آوری، خلاصه کردن اطلاعات، ثبت کردن آن‌ها و فراهم نمودن گزارش­های مالی با توجه به معیار­های مد نظر است.

لازم به ذکر است که یک حسابدار باید از اطلاعاتی مطابق با علم روز دنیا برخودار باشد تا بتواند تغییرات را در کار خود به منظور کسب بهترین نتیجه اعمال کند.

توانایی­های یک حسابدار

افراد بسیاری رشته حسابداری را به عنوان یک رشته شناور می­شناسن چرا که داوطلبان سه گروه تجربی، ریاضی و انسانی قادر به ادامه تحصیلات آکادمیک در رشته حسابداری هستند. فردی که به شغل حسابداری علاقه دارد باید ادبیات کاملی داشته باشد تا بتواند گزارش‌های خود را با بهترین نگارش تدوین کند.

از دیگر توانایی­هایی لازم برای یک حسابدار توانایی بدنی مطلوب است. به عبارتی باید گفت یک حسابدار باید ساعت­ها پیشت یک کامپیوتر نشسته و با اعداد و ارقام سرو کله بزند و معادلات ریاضی حل کند. به علاوه نیاز است که فرد حسابدار در ریاضیات و ادبیات اطلاعات کاملی داشته باشد تا بتواند از عهده محاسبات مربوط به امور مالی بربیاید.

پیشرفت­های اقتصادی در ایران باعث شده حسابداری جزو رشته­های محبوب در میان دانش آموزان باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر افراد که در رشته حسابداری تحصیلات آکادمیک دارند، می­توانند به راحتی در سازمان­ها، ادارات دولتی، شرکت­های خصوص مشغول به کار شوند.

وظایف یک حسابدار

  • صدور فاکتور­های مربوط به حساب دریافتی و ثبت اطلاعات فروش برای مشتریان
  • دریافت فاکتور­های مربوط به ثبت دارایی یا هزینه­های قابل پرداخت
  • پرداخت دستمزد کارمندان و در پی آن ­ثبت اطلاعات مربوط به خروج پول نقد و ثبت هزینه­ها
  • تهیه گزارشات مالیاتی مربوط به نهاد­های دولتی مختلف
  • ارائه گزارش­های مختلف به مدیریت
  • ارائه صورت­ حساب­های مالی برای طلبکاران، وام دهندگان و صاحبان کسب و کار
  • تهیه ترازنامه، صورت حساب­های مربوط به سود و صورت حساب­های مربوط به وجه نقد موجود
  • ارائه لیست بیمه نامه­ها به سازمان بیمه تامین اجتماعی به صورت ماهیانه
  • محاسبه حقوق و دستمزد کارمندان و همچنین همکاری در ثبت اطلاعاتی مانند حضور و غیاب کارمندان
  • بررسی بودجه­های درخواستی برای عقد قرارداد­ها
  • وارد کردن اطلاعات مربوطه در نرم افزارهای حسابداری و همچنین ثبت اطلاعات مهم در ساز­های دستی

تحصیل در زمینه حسابداری با انتخاب رشته انسانی

در بالا به این مسئله اشاره کردیم که دانش آموزان و به طور کلی تمام افرادی که در سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی تحصیل کرده­اند، می­توانند در زمینه حسابداری مدرک آکادمیک دریافت کنند.

البته رد حال حاضر در هنرستان هم رشته حسابداری به صورت تخصصی تدریس می­شود و از این طریق هم افراد علاقمند می­توانند در رشته حسابداری تحصیل کنند.

جمع بندی

در این مطلب سعی داشتیم شما را با رشته حسابداری بیشتر آشنا کنیم، امیدواریم که شما را به تحصیل در این رشته علاقه مند کرده و پاسخ بسیاری از سوالات شما را داده باشیم. از همراهی شما صمیمانه سپاس گذاریم!


در amghesab بخوانید :

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن