چگونه حسابدار شویم ؟ و حسابدار بمانیم!

حسابداری در رشت

حسابداری یکی از رشته­ های بسیار محبوب در دنیا محسوب می­شود و با توجه به استعداد و تلاش فرد، از آینده شغلی بسیار خوبی برخوردار است. اینکه یک فرد برای دستیابی به شغل حسابداری باید چه مسیری را طی کند مشخص نیست؛ چرا که راه­های بسیاری برای این امر وجود دارد. راه­های موجود برای رسیدن به شغل حسابداری برای فردی که در این زمینه دارای تخصص و مهارت است، ساده و روشن بوده اما فردی که از حسابداری سر رشته­ای نداشته این شرایط می­تواند برای او سخت و مبهم باشد.

به همین علت در این مطلب تصمیم گرفته­ایم پاسخ یک سری سوالات متداول مانند چگونه حسابدار شویم یا اینکه برای حسابداری شدن از کجا شروع کنیم را به شما عزیزان ارائه کنیم؛ بنابراین برای آشنایی بیشتر با رشته حسابداری در ادامه این مطلب همراه ما باشید!

برای حسابدار شدن از کجا شروع کنیم؟

حتما تا به حال این سوال را از خود پرسیده‌ اید که برای حسابدار شدن از کجا شروع کنیم؟ ما در ادامه روش‌های مختلفی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید به صورت گام به گام با حسابدار شدن آشنا شوید.

  • از دبیرستان شروع کنید

اولین پاسخ به سوال چگونه حسابدار شویم این است که باید رشته دبیرستان خود را حسابداری انتخاب کنید. البته این مرحله برای زمانی است که شما انتخاب رشته نکرده‌اید و فرصت دارید تا در مقطع دبیرستان این رشته را انتخاب نمایید. امروزه با افزایش تقاضا رشته حسابداری در تمامی هنرستان‌ های فنی و حرفه‌ای ارائه می‌ شود. بنابراین این مرحله می‌تواند بهترین مرحله برای یاد گرفتن رشته حسابداری باشد.

چگونه حسابدار شویم

  • شروع به کارآموزی در شرکت‌های حسابداری معتبر کنید

سوالی که اکثر افراد با آن رو به رو هستند این است که چگونه حسابداری را عملی یاد بگیریم. اگر شما در رشته حسابداری تحصیل می‌کنید، در این مقطع به صورت عملی تمام امور مربوط به حسابداری را به خوبی یاد می‌گیرید. بنابراین پس از پایان این دوره به راحتی می‌توانید به عنوان کارآموز حسابداری در رشت مشغول به کار شوید.

بهتر است برای گذراندن کارآموزی یک شرکت معتبر را انتخاب کنید. شما در این شرکت‌ها می‌توانید تجربه‌های بیشتری کسب نمایید.

  • در دانشگاه رشته حسابداری را انتخاب کنید

اگر قصد دارید تا یک پیشرفت شغلی داشته باشید و به حسابدار شدن نزدیک شوید، باید حداقل مدرک کارشناسی رشته حسابداری را داشته باشید. برای انتخاب رشته باید حتما دانشگاه‌های معتبر را در اولویت قرار دهید؛ زیرا این دانشگاه‌ها آموزش‌های حرفه‌ای را به دانشجویان ارائه می‌دهند.

  • به کارآموزی ادامه دهید

اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه حسابدار شویم و در شغل خود مهارت کافی داشته باشیم، باید بگوییم که ادامه دادن کارآموزی می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش مهارت و تجربه است. برای انتخاب دانشگاه خود سعی کنید شهری را انتخاب کنید که شرایط شغلی مناسبی داشته باشد، تا بتوانید کارآموزی خود را در شرکت‌های مختلف بگذارنید و در این زمینه مهارت‌های لازم را کسب کنید.

برای گذراندن کارآموزی حسابداری نباید میزان درآمد را در نظر بگیرید؛ زیرا شما هنوز یک حسابدار حرفه‌ای و با تجربه نیستید. بنابرین شما تنها باید به دنبال این باشید که مهارت‌های بیشتری را یاد بگیرید.

  • گرایش خود را مشخص کنید

زمانی که در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنید، باید بتوانید گرایش خود را انتخاب کنید. در واقع منظور از گرایش انتخاب هدف خود از تحصیل در رشته حسابداری است. رشته حسابداری گرایش‌های مختلفی دارد. از جمله گرایش‌های این رشته می‌توان به حسابداری مالی و حسابداری مدیریت اشاره کرد که می‌توانید با توجه به هدف و سلیقه خود یکی از آن‌ها را برای آینده شغلی خود انتخاب کنید.

  • دوره‌های تخصصی آموزش حسابداری و مطالعه تخصصی را در برنامه خود قرار دهید.

زمانی که آینده شغلی خود را مشخص کنید و پاسخ سوال چگونه حسابدار شویم را پیدا کردید؛ حال باید مطالعه تخصصی در خصوص گرایش خود را به طور جدی دنبال کنید. برای این که بدانید چگونه حسابدار شدن را عملی یاد بگیریم، می‌توانید دوره‌های تخصصی حسابداری را نیز بگذارنید. در شهرهای مختلف دوره‌های تخصصی مختلفی مانند: دوره تخصصی آموزش مالیات و آموزش حسابرسی برگزار می‌شود. گذراندن این دوره‌ها همراه با تحصیل روی آینده شغلی شما تاثیر دارد و پس از یادگیری این دوره‌های تخصصی می‌توانید کارآموز حسابداری در رشت باشید و از دانش خود بهره ببرید.

  • بعد از فارغ التحصیلی یک شغل مناسب انتخاب کنید

پس از این که مقطع کارشناسی خود را به پایان رساندید به سرعت به دنبال یک شغل مناسب باشید که با اهداف شغلی شما هماهنگی داشته باشد. انتخاب چنین شغلی موجب می‌شود تا شما به هدف خود نزدیک‌تر شوید و در گرایش مورد نظر خود مهارت‌های بیشتری داشته باشید.

  • به سراغ تحصیلات تکمیلی بروید

زمانی که دوره کارشناسی را به پایان رساندید و شغل مناسب با رشته خود را پیدا کردید، حال باید به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باشید. گرایشی که در دوره کارشناسی ارشد انتخاب می‌کنید حتما باید با اهداف شما همخوانی داشته باشد و شما را به هدف خود نزدیک‌تر نماید. فراموش نکنید اساتیدی که در این دوره‌های تدریس می‌کنند در تجربه‌های فراوانی دارند. بنابراین شما می‌توانید سوالی از قبیل چگونه حسابدار شویم یا چگونه حسابداری را عملی یاد بگیریم، را از آن‌ها بپرسید تا شما را راهنمایی کنند.

  • عضو انجمن‌های رسمی شوید

پس از این که دوره حسابداری را به پایان رساندید، بهتر است در آزمون‌های عضویت در جامعه حسابداری شرکت کنید. این آزمون‌ها باید متناسب با گرایش شما باشند. به عنوان مثال اگر گرایش شما مالیات است باید در انجمن مشاوران رسمی مالیانی شرکت کرده و عضو شوید. یا برای گرایش حسابرسی باید عضو انجمن حسابرسان رسمی ایران باشید. تمامی این انجمن‌ها برای اعضای خود آزمون‌ها و دوره‌های مختلف را در نظر می‌گیرند.

  • بهترین شغل را برای خود انتخاب کنید

حال که پاسخ سوال برای حسابدار شدن از کجا شروع کنیم و چگونه حسابدار شویم ؟ را پیدا کردید و کارآموز حسابداری در رشت بوده‌اید و سایر مراحل را طی کردید، نوبت به یافتن شغل می‌رسد. شما در تمام این مدت‌ها دوره‌های مختلف را گذارنده، کارآموزی را طی کرده و حال مهارت‌ها و تجربه‌های کافی کسب کرده‌اید. بنابراین الان زمانی است که باید دانش‌ها و مهارت‌های خود را به کار بگیرید. در این شرایط اکثر افراد عجله می‌کنند و ممکن است هر موقعیت شغلی را بپذیرند. در حالی که این روش کاملا اشتباه است و شما باید برای انتخاب شغل علاوه بر میزان حقوق و درآمد آن، ارزش کاری آن را نیز در نظر بگیرید.

  • به یادگیری ادامه دهید

پیدا کردن شغل به این معنی نیست که شما دیگر نیازی به یادگیری و تحصیل ندارید. پس از این که شغل مناسب خود را یافتید، همزمان در دوره‌های تخصصی آموزشی شرکت کنید تا بتوانید هر روزه به دانش و مهارت خود اضافه کنید. این یادگیری‌های پی در پی به شما کمک می کند تا در آینده بتوانید استقلال کاری داشته باشید و شرکت حسابداری تاسیس کنید.

  • مزایا و معایب شغل حسابداری

رشته حسابداری و شغل حسابداری مانند هر حرفه و شغل دیگری می‌تواند جنبه‌های مثبت و منفی داشته باشد؛ اما بهتر است بدانید این جنبه‌های مثبت و منفی تاثیری در شغل حسابدار بودن ندارد. این به این معنی است که ممکن است این شغل برای فردی مناسب بوده و برای فرد دیگری مناسب نباشد. به طور کلی آن چه که در خصوص رشته و شغل حسابداری فکر می‌کنید تماما به شخصیت، سبک کاری و اولویت زندگی شما وابسته است. قبل از این که بخواهید در رشته حسابداری تحصیل کنید و یا به دنبال این شغل باشید باید تمام جنبه‌های آن را در نظر بگیرید. در این صورت می‌توانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

زمانی که از خود می‌پرسید چگونه حسابداری را عملی یاد بگیریم و قصد دارید به دنبال کارآموزی و تحصیل در این رشته بروید باید ابتدا به خوبی در مورد این شغل و سختی‌های آن تحقیق کنید. همان طور که می‌دانید هیچ شغلی وجود ندارد که سختی و مشکلاتی نداشته باشد، اما آن چه که اهمیت دارد این است که شما برای آینده خود چه هدفی دارید و چقدر برای هدف خود تلاش می‌کنید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با شغل حسابداری و تمام مزایا و معایب آن آشنا کنیم. این رشته هم یکی از بهترین رشته­های دنیا بوده و اگر مهارت کافی در آن را کسب کرده باشید، می­توانید به درآمد بالایی برسید.

امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن